Nivelul scăzut de educație al mamei, problemele atenționale și o gândire de tipul "trebuie și nu concep altfel" se numără printre cei mai importanți factori care determină eșecul unui elev la Bacalaureat. Rezultatele fac parte dintr-un studiu realizat în cadrul unei teze de masterat la Facultatea de Psihologie a Universității Babeș-Bolyai din Cluj, scrie Agerpres. "Cei care nu au reușit la Bacalaureat au un nivel de optimism mai scăzut și un nivel mai crescut de cogniție irațională", a declarat Daniel David, șeful Catedrei de Psihologie Clinică și Psihoterapie a UBB.
Ideea a pornit de la ratele scăzute de promovare a Bacalaureatului în ultimii ani. Analiza a fost realizată pe două grupe egale de câte 30 de tineri, dintre care unii au promovat Bacalaureatul, iar ceilalți l-au picat, potrivit sursei citate. Au fost luați în calcul indicatori precum vârstă, sexul, etnia, situația socio-economică, dar și optimismul și educația părinților.
Daniel David, directorul fondator al Departamentului de Psihologie Clinică și Psihoterapie din cadrul Universității Babeș-Bolyai, a declarat pentru Agerpres că "cei care nu au reușit la Bacalaureat au un nivel de optimism mai scăzut, un nivel mai crescut de cogniție irațională, mamele au un nivel de educație mai scăzut, au probleme atenționale și când își fixează scopul, sunt mai mult interesați de a fi apreciați de ceilalți. Dacă combinăm toți acești factori, cei mai puternici par să fie doi - educația mamei și cognițiile iraționale. Cei doi factori combinați pot prezice aproape o treime din rezultatele la Bacalaureat. Sigur, restul de două treimi depinde și de cât de bine te-ai pregătit".
David a susținut că educația scăzută a mamei duce la cognitii iraționale, care la rândul lor conduc la rezultate scăzute la Bacalaureat. Este foarte probabil ca modelul comportamental al mamei să lase amprente mai puternice asupra copiilor decât cel al tatălui, deoarece mamele sunt cele care petrec mai mult timp cu copiii, este de părere Daniel David.
Potrivit acestuia, cognițiile iraționale principale sunt "tendința de a gândi în termeni de trebuie absolutist și de generalizare excesivă, catastrofarea, intoleranța la frustare și evaluarea globala" (Sursă).
Lectorul Oană David, cea care a coordonat teza de masterat, a declarat că "dacă mamele au o educație scăzută, copiii vor învăța o serie de atitudini rigide în fața obstacolelor și asta se corelează cu eșecurile. De exemplu - 'îmi doresc foarte mult să am succes și fac tot ce ține de mine pentru' asta versus 'trebuie, trebuie și nu concep altfel'. O formulare din aceasta rigidă ne duce la supramotivație și dacă nu avem instrumentele necesare ca să facem față, atunci asta adaugă la stresul pe care îl avem și nu o să reușim să facem față. Cei flexibili au fost cei care au reușit, iar flexibil înseamnă să te adaptezi la situație", scrie Agerpres.
Sursă: Hot News